Het ei vormt een van de rode draden in mijn werk.
Universeel symbool van beginnend leven, een kiem van
hoop. In het ei is alles aanwezig om tot ontwikkeling te
komen.Het is volledig. Vol (er is genoeg) en ledig (er is
ruimte voor iets nieuws).
Alles begint met het breken van een ei…
Het ei is een innerlijk mysterie, een cocon.
Het is tegelijkertijd sterk en broos,
iets waar je voorzichtig mee om moet gaan.
Dit komt tot uitdrukking in een serie keramieken doosjes,
in de kwetsbare vorm van het ei.
In contrast met deze vorm ontstonden de pagodevormige
dozen, robuuster, maar nog steeds kwetsbaar.
Ik heb een fascinatie voor bewaren, zowel van voorwerpen
als van woorden. Kostbare en dierbare herinneringen,
tijdsbeelden, hoor je te bewaren in een passende vorm.
» lees verder
De binnenkant van de dozen is blauw of groen.
De buitenkant meestal wit, met blauwe accenten, in de
organischegevormde deksels. Een verwijzing naar de
aarde en de lucht.
De deksels bieden verschillende openingen van het ei.
Kleine, voorzichtige ontsluitingen of een diagonale halvering.
Hoe gaan wij om met het mysterie? Lichten we voorzichtig
iets op? Of openen we het volledig?
Het ei is een inspiratiebron voor kunstenaars.
Zowel in eenvoud als in uitbundigheid.
Denk aan de bronzen sculptuur Le commencement
du monde’ van Constantin Brancusi en de
Fabergé eieren collectie van de Russische tsaren.
*De collectie is ontstaan in de ateliers van keramisten
Hanneke Verhey en Carla Dijk.
» sluiten